Procesoptimalisatie
Home » Consultancy » Procesoptimalisatie
Procesoptimalisatie
Verbeteren willen we allemaal. Dat kan door iets nieuws te ontwikkelen of door een beter product te maken met minder kosten en verspilling. De altijd-lerende-organisatie is een ideaal dat veel wordt nagestreefd. Maar in een bestaand proces een verandering aanbrengen, stuit met regelmaat op weerstand uit de organisatie. Logisch, want soms heeft een verandering een behoorlijke impact op de betrokkenen. Hoe ga je daarmee om? Hoe pak je verbetering en digitale transformatie goed aan? Wij helpen u graag, aan de hand van onze Newmorn’ methode.
Waarom procesoptimalisatie?
Soms is een verbetering nodig, omdat er een incident heeft plaatsgevonden en we herhaling in de toekomst willen voorkomen. Maar steeds vaker zien we professionele organisaties waar verbeteren in het DNA van de organisatie verweven is. Deze organisaties hebben de intrinsieke wens om te blijven verbeteren en we zien dat dit veel minder stress veroorzaakt, dan wanneer er correctief wordt verbeterd. Het is immers ook beter om je dak preventief te vernieuwen als de zon schijnt, in plaats van in de stromende regen.
Minder stress betekent leuker werk. Het effect van procesoptimalisatie is dat iedereen elke dag zijn werk met plezier doet.
Onder de streep zijn er drie drijfveren voor procesoptimalisatie:
Hoe pakken wij procesoptimalisatie aan?
De kern van onze Newmorn’ methode is de PDCA (Plan, Do, Check, Act) methodiek van Deming. Dit brengt structuur, is breed toepasbaar en allesoverstijgend. Echter zijn standaard modellen vaak net niet goed of specifiek genoeg en zijn ze wat beperkend. Daarom gaan wij verder waar de standaard ophoudt, in de manier waarop wij het proceslandschap vormgeven. We maken alles meetbaar en houden het realistisch (en zo eenvoudig mogelijk). Een opdrachtgever ziet hierdoor direct verbetering in de processen.
Belang van het Proceslandschap
Om een proces te kunnen verbeteren, moet er eerst inzicht zijn in het proces. Onder meer wordt per proces vastgelegd wat de doelstelling is. Daarnaast zijn duur, start- en eindpunt en de stappen van het proces van belang. Van alle betrokkenen worden taken, rollen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden vastgelegd en wordt er een communicatiestructuur gesteld. Relaties tussen andere processen worden aangebracht en de KPI’s (Key Performance Indicators) worden bepaald.
Dit klinkt misschien wat complex. Het resultaat is echter een ultiem overzicht – wij noemen dit het proceslandschap – waardoor we kunnen focussen op de stappen die er echt toe doen. Daarna is het een kwestie van verspilling elimineren, het herontwerp implementeren, meten en borgen.
Jordi van Duyne
Gaat u liever direct in gesprek met een deskundige op het gebied van Procesoptimalisatie? Neem dan gerust contact op met Jordi van Duyne, Consultant en Auditor bij Newmorn’.