ISO 20000

ISO 20000

De ISO 20000-standaard werd ontwikkeld om te helpen bij het creëren van een raamwerk dat de kwaliteit van de IT-servicebeheerprocessen en -procedures borgt. Het omvat verschillende aspecten van IT service management, zoals planning, ontwerp, implementatie, controle en verbetering van servicebeheerprocessen, systemen en instrumenten. ISO 20000 biedt je een gedetailleerd en flexibel kader voor het ontwikkelen en onderhouden van jouw IT diensten en de bijbehorende processen.

Voordelen van ISO 20000

Implementatie van de ISO 20000-standaard biedt organisaties verschillende voordelen op allerlei gebieden. Enkele van deze voordelen zijn:

  • Verbeterde kwaliteit van de IT-services: ISO 20000 verhoogt de consistentie, transparantie en controle over de IT dienstverlening. Dit helpt bij het borgen van de kwaliteit van de dienstverlening en verbetert de klantervaring.

  • Verhoogde betrokkenheid van medewerkers: Door verbeterd inzicht in processen, wordt intern een cultuur van verantwoordelijkheid en vertrouwen gecreëerd, wat de algemene tevredenheid verbetert.

  • Verbeterde communicatie: De implementatie van ISO 20000 verbetert de communicatieprocessen binnen de organisatie. Dit leidt tot een betere coördinatie tussen verschillende afdelingen en verhoogt de reactiesnelheid op incidenten, problemen en klachten.

  • Versterking van je merk: Bedrijven die de ISO 20000-norm implementeren, versterken hun merk. Het toont aan dat ze zich inzetten voor het leveren van kwalitatieve diensten en dat ze bepaalde servicebeheerprocedures hebben getroffen om de kwaliteit te garanderen.

ISO 20000 certificaat behalen en behouden

Om een ISO 20000-certificaat te krijgen moet de compliance van je organisatie aan de norm getoetst worden door een externe auditor. De auditor zal tijdens de certificeringsaudit beoordelen of jouw organisatie de juiste set van maatregelen, processen en procedures voor kwaliteit passend bij jouw organisatie hanteert.

Je behoudt het certificaat door je compliance jaarlijks te laten beoordelen door een externe auditor. Wanneer de externe auditor je compliance bevestigt, hercertificeer je voor de norm.

Hoe wij kunnen helpen

Newmorn’ kan je helpen met een gefaseerde implementatie en onderhoud van de ISO 20000 in eenvoudige stappen. Samen met jou en je collega’s zorgen we er voor dat je voldoet aan de eisen en dat je klaar bent voor de externe (her)certificeringsaudit. Hierbij kiezen we een aanpak die bij jouw organisatie past. Indien gewenst ondersteunen we je ook tijdens de externe audit zelf.

In het managementsysteem (bijvoorbeeld je eigen vertrouwde Microsoft Teams omgeving) kun je de norm inzichtelijk maken, laten leven en borgen. Hierbij staat het risicoprofiel van je producten, diensten en interne organisatie centraal die wordt opgesteld aan de hand van een context-, stakeholder- en risicoanalyse. Deze analyses worden uitgevoerd met behulp van tools in het managementsysteem. Ook beschikken we over een tool waarmee we eenvoudig interne audits uit kunnen voeren.

Newmorn consultant Jodi van Duyne

Jordi van Duyne

Ga je liever direct in gesprek met een deskundige op het gebied van ISO 20000?  Neem dan gerust contact op met Jordi van Duyne, Consultant en Auditor bij Newmorn’.